Hoe ging ik ‘t Schoon gerief presenteren aan de mensen ? Gewoon de naam in een sierlijk lettertype ? Met een symbool of tekening erbij ?
Lap, weeral twijfel en onzekerheid !
We probeerden zelf wat dingen uit maar ontdekten al gauw dat onze talenten elders lagen.
Schoonbroer
Iedere vrijdagavond komen mijn zus en haar gezin en wij samen om frietjes te eten.
We bespreken dan de vorige week, de volgende week en ditjes en datjes.
Nu moet je weten, mijn schoonbroer Sven is een zéér creatief mens. Hij is ook een beetje eigenzinnig. Hierdoor kan je hem moeilijk een opdracht opdringen.
Ik begon dus héél voorzichtig mijn probleem over een eventueel logo in de groep te gooien met de hoop dat hij het zou ter harte nemen.
Op het moment zelf deed hij er nogal koel over.
Maar in de week die daarop volgde kreeg ik plots enkele mailtjes van hem met voorbeelden.
Ik was er direct voor gewonnen.
Hij had een ‘madammeke’ getekend dat toch wel heel wat trekken van mezelf had.
We waren vertrokken. We bepaalden samen de kleuren, het lettertype en er werd hier en daar nog een krul of een oorbelletje aangepast.
De ondertitel was oorspronkelijk ‘Retro, nostalgie en ecologie’.
We veranderden dat na een tijdje in ‘Retro, nostalgisch en landelijk’ maar we
bleven vinden dat de vlag de lading niet helemaal dekte.
Vandaag is het ‘Zeepwinkel en retro decoratie’, wat wel weergeeft
wat je in ‘t Schoon Gerief mag verwachten.
Sven maakt eigen interpretaties van bestaande cartoons. HIER vindt je meer van zijn werk.
Groeien
Na enige tijd wilden we de layout van de website aanpassen.
Ik vond dat het geschikte moment om nog wat animatie toe te voegen.
Ik begon op het internet te zoeken naar mensen die dit voor me konden doen.
Maar zoals dat dikwijls gaat, zoekt men het soms te ver.
Zo kwam David Vandecan, een ex klasgenoot en creatieve duizendpoot in zijn bedrijf linkerpoot me terug voor de geest.
Ik vroeg aan David of hij mijn ‘madammeke’ uit het logo meer leven in kon blazen.
Hij tekende haar ten voete uit en in verschillende posities.
Het resultaat zien jullie op de website.
In de volgende blog vertel ik jullie over mijn zoektocht de juiste producten voor ‘t Schoon Gerief.
Groetjes,
Sylvia
In mijn vorig blogbericht kan je lezen hoe ‘t Schoon Gerief ontstaan is.
Zonder het te beseffen had ik hiermee ook een jongensdroom van Johan, mijn man laten kiemen.
Hij dacht er lang over om een website te maken maar hij vond geen geschikt onderwerp.
‘t Schoon Gerief leek hem perfect om ook een webwinkel te bouwen.
Eerlijk gezegd, ik vond het maar niets. Deels omdat het mijn wereld niet was en ik al helemaal niet wist hoe eraan te beginnen.
Maar Johan begon te zoeken, te proberen, opnieuw, en nog eens opnieuw. Ik werd er nerveus van maar hij hield het hoofd koel.
Op een zaterdagvoormiddag waren Mathias, mijn oudste zoon en Johan naar ‘Coderdojo’ in Hasselt, een technologie workshop voor kinderen.
Johan had zijn laptop mee om daar tijdens het wachten de tijd te doden.
Plots kreeg ik via messenger het bericht van Johan: ‘Typ eens www.ecosisters.be in’.
Ik viel bijna van mijn stoel. Daar verscheen mijn logo van ‘t Schoon Gerief met enkele foto’s, wat uitleg en het adres van de winkel.
Het was nog lang geen webshop maar alleen al het gevoel dat mijn winkeltje door iedereen in de wereld kon gevonden worden deed me toch wel iets.
Avond- en nachtwerk
Vele avonden, tot diep in de nacht knutselde hij verder aan de website. Met vallen en opstaan begon de website vorm te krijgen.
Tot zijn eigen verbazing kreeg hij het voor mekaar het platform, de shop en het afrekensysteem op mekaar af te stemmen en te laten werken.
www.ecosisters.be kreeg een tweede geboorte op het www !
Overschat
We waren enthousiast en dachten dat de bestellingen nu wel gauw zouden volgen. Maar dat viel redelijk tegen. Héél af en toe kwam er een bestelling binnen maar bijlange niet hoe we het hadden verwacht.
We leerden dat je moet adverteren voor het juiste publiek, de juiste ‘tags’ moet plaatsen bij je product en zelfs de juiste woorden moet gebruiken om je product te omschrijven. Google heeft dat graag 🙂 .
Er kwamen een beetje meer bestellingen binnen maar nog niet wat we hadden verwacht.
Problemen tot oplossing maken
Even dachten we eraan om de webshop stop te zetten want het kost heel wat tijd en denkwerk om deze up-to-date te houden met nieuwe producten en andere informatie.
Toen kwam Johan met idee om de webshop te koppelen aan de kassa van de winkel. Hierdoor konden we de webshop naast het onlinegebeuren ook gebruiken om onze stock te beheren en had hij een héél goede reden van bestaan, want de inventaris maken zorgde in het verleden nogal eens voor wat spanningen tussen Johan en mij. Maar nu is ook dit opgelost !
Volgende keer vertel ik hoe de het logo en de andere animaties tot stand kwamen.
Groetjes
Sylvia
Lieve lezers,
Vandaag zet ik mijn eerste stapjes in blogland.
25 maanden geleden zag ‘t Schoon Gerief het Landense daglicht.
Er ging heel wat overleg met mijn gezin aan vooraf.
Zo een beslissing neem je immers niet alleen voor jezelf. Zeker niet omdat mijn kinderen het gewoon waren dat ik er altijd was na school en in het weekend.
Ik moest er ook zeker van zijn dat mijn man dit project steunde, want hij zou een deel van de huishoudelijke taken moeten overnemen.
Twijfels
We hebben veel gepraat. De ene keer vol moed, dan weer onzeker. Zowel mijn man als ikzelf hebben immers geen enkele ervaring met ‘zelfstandig zijn’, onze ouders zijn allemaal werknemers.
De jongens vonden het feit dat ik niet zoveel meer thuis zou zijn minder erg dan ik dacht. De mama in mij was even vergeten dat zij het als een vorm van vrijheid zagen 🙂
Mijn man verzekerde me dat hij me zou steunen en zou meewerken aan mijn idee.
Zo werd op 1 december 2015 ‘t Schoon Gerief geboren in een pop-up formule. Deze formule gaf me de kans om dit voor mij onbekende terrein zonder al te veel financiële en andere risico’s af te tasten.
Ik herinner me nog héél goed hoe nerveus, onzeker en bang ik was. Zouden er wel klanten komen, zou ik alle rekeningen kunnen betalen, ….
Op de openingsavond waren al mijn vrienden en familie aanwezig, en oh ! ook ‘echte’ klanten. Het was een mooie start van de feestmaand !
Hulpvaardige vrienden
Aan deze openingsavond gingen er drie drukke weken vooraf.
Er moest naast de paperassenwinkel ook een echt interieur uitgedacht en gebouwd worden. Ik wou het hoofdzakelijk met reeds gebruikte materialen inrichten.
Dankzij mijn vrienden Bruno en Robby werd het donkere verlaten pand in korte tijd omgetoverd tot een interieur gemaakt van oude goederenpaletten. Bruno maakte zelfs een houten kroonluchter vanuit het niets met enkele overschotten van latten die er lagen.
Johan, een collega en naamgenoot van mijn man ging in die periode stoppen met zijn elektrozaak in Geel. In zijn winkel stond er een in de jaren ’60 op maat gemaakte toonbank en hij wou ons die met plezier verkopen aan een vriendenprijsje.
Johan van Geel vertelde me de hele geschiedenis van de toonbank en ik heb geen moment geaarzeld om deze toonbank-met-een-ziel te laten pronken in ‘t Schoon Gerief.
Bedankt Bruno, Robby en Johan om mijn droom helpen te realiseren.
Volgende keer vertel ik jullie over hoe ‘t Schoon Gerief ook op het WWW terecht is gekomen.
Groetjes,
Sylvia
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.